De sleutelwoorden van Alfred Dunhill…
"It must be useful, it must work dependably, it must be beautiful, it must last, and it must be the best of its kind"
.


| Historie Dunhill | Dunhill vandaag de dag |
| AD 2000 | AD 1800 | Torpedo | Sidecar | Gemline |

| Link naar website Dunhill |

     

Dunhill Motorities

Volgens de statistieken begint Alfred Dunhill z'n activiteiten in 1893. In dat jaar nam hij de onderneming van zijn vader Henry Dunhill over en kwam hiermee aan het roer te staan van het familiebedrijf. De activiteiten van Vader Dunhill besloegen voornamelijk het fabriceren van paardentuigen, zadels en ruiterkleding. In de laatste decennia van de 19e eeuw ging Alfred bij hem in de leer. Destijds liepen er in Londen nog zo'n 20.000 trekpaarden rond dus Henry Dunhill deed goede zaken. Na de overname realiseerde Alfred zich meer en meer dat de gouden tijd voor paarden en koetsen ten einde liep met de komst van de automobiel…
Hij werd zich al snel bewust dat met de komst van dit nieuwe fenomeen een geheel nieuwe markt voor lederwaren aangeboord kon worden. Immers, de eerste auto's waren vaak open en beschermende kleding was vereist. Vindingrijk als hij was met gevoel voor stijl en kwaliteit ontwikkelde hij elegante accessoires als lederen "all-weather" mantels, pelshandschoenen, autobrillen en hoeden voor zowel heren als dames met smaak. Hiermee verwierf Dunhill zich al snel een goede naam als fabrikant van allerlei hoogwaardige "autoaccessoires".

"Bobby Finder".
Een opmerkelijk "apparaat" dat Dunhill ontwikkelde was wellicht de befaamde "Bobby Finder". Dit betrof het eerst bekende middel om snelheidscontroles letterlijk te omzeilen, een voorloper van onze huidige radardetector. Dunhill's Bobby Finder was een speciaal ontworpen verrekijker met als enig doel de politie eerder te "spotten" dan andersom. Want ook in die dagen wilde de trotse bezitter van de auto het liefst "alles" uit zijn of haar wagen halen. Hij verkocht zijn producten onder de naam "Dunhill Motorities" en opende in 1902 een winkel met gelijke naam in London. In 1903 diende hij een aanvraag in om de dashboardklok te patenteren.

"A Joy to Outdoor Smokers"
Zo luidde de advertentie slogan in 1906 voor de beroemde Dunhill pijp. Een klant had zich bij Dunhill beklaagd dat het moeilijk was in een open automobiel een pijp te roken. Kort daarna in 1905 ontwikkelde Dunhill de legendarische "Patent Shield Pipe" een model dat tot op de dag van vandaag nog wordt gefabriceerd. De vormgeving van de kop van de pijp was een beetje als die van een klein windscherm. Het zorgde ervoor dat de tabak bleef branden en dat vliegende as en vonken geen gevaar meer konden vormen voor chauffeur en passagier… Het is dan ook deze pijp geweest die Dunhill deed besluiten om zich verder in de tabaksbranche te begeven. Alfred Dunhill openende zijn eerste winkel in 1907 in het Londense St. James Duke Street, toen, evenals nu, het centrum van het clubleven. De Tabaconist Dunhill verkocht niet alleen pijpen, sigaren en tabak, maar ontwikkelde ook een speciale persoonlijke service door voor goede klanten een individuele melange van tabak te mengen. Zo kon hij groten der aarde als Rudyard Kipling, Douglas Fairbanks, Groucho Marx en Koning Edwars VIII tot zijn vaste klanten rekenen. Deze recepten werden opgenomen in zijn "My Mixture book" welk boek nog steeds bestaat en tot op de dag van vandaag wordt bijgehouden in de belangrijkste Dunhill winkel in Jermyn Street in London.

"Unique"
In 1920 creëerde hij met de aansteker "Unique" de eerste met één hand te bedienen zakaansteker ter wereld die probleemloos functioneerde. In 1926 lagen er voor het eerst klokken en horloges in zijn etalage: wederom onder meer een "Unique" aansteker met een horloge in de zijkant, nu een begeerd verzamelaarsobject. Twee jaar later, met winkels in Parijs en New York, kwam het vernuftige Belt-Horloge. Dit horloge werd in de gesp van een broekriem aangebracht. Door de kroon zachtjes aan te raken werd het mechanisme iets omlaag geduwd, zodat het open kon springen en de omlaag blikkende drager onopvallend het uur van de dag kon zien. In 1929 lanceerde Dunhill zijn eerste polshorloge en zijn eerste schrijfinstrument… een vulpotlood met een drukmechaniek!

Dunhill-Namiki.
In 1926 opende Namiki filialen in Singapore, New York, Shanghai en Londen. Alfred Dunhill werd zo getroffen door de schoonheid van het lakwerk op deze Namiki schrijfinstrumenten dat hij het alleenrecht wilde hebben om ze in Frankrijk te verkopen, onder zijn eigen merknaam. Dit alleenrecht verkreeg hij, niet alleen voor Frankrijk maar voor de hele Europese en Amerikaanse markt. Het handelsmerk werd uiteindelijk "Dunhill-Namiki made in Japan"… Met deze succesvolle samenwerking bracht hij niet alleen de fameuze japanse Maki-E technieken naar Europa maar verwezenlijkte hij onder het label Dunhill-Namiki zonder twijfel de mooiste schrijfinstrumenten ooit…

Compacte accessoires…
Tijdens de goudsmid expositie van 1932 schitterde Alfred Dunhill met een klein plat gouden doosje, waarin hij conform zijn aanpak voor stijlvolle functionaliteit een 8-tal gebruiksvoorwerpen had ondergebracht. Zo verhulde dit kleine doosje een vulpotlood, zakmes, postzegelhouder, ruimte voor sigaretten, een klein verborgen notitieboekje, 5 inch liniaaltje, aansteker en een klein uurwerk… Dunhill won de eerste prijs… Uiteraard was dit uiterst handzame accessoir bedoeld voor heren, beschikbaar in sterling zilver, 9 kt. of 18 kt. goud en platina. Begin jaren dertig bedroeg het gemiddelde weekloon circa 1 pond. Het topmodel in 18 kt. goud kostte indertijd £ 120. Een vergelijkbaar item verscheen twee jaar later ook voor dames in 9 kt. goud. Deze verhulde een verborgen uurwerk, aansteker, notitieboekje, vulpotlood, poederdoosje, huls voor lippenstift en uiteraard een spiegeltje! In 1935 werd dit hebbedingtje verkocht voor £ 135. In de jaren die volgden werden zeer veel innovatieve producten gecreëerd door Alfred Dunhill. Het zou mogelijk zijn nog pagina's te vullen met de verrichtingen van deze typisch Engelse familie firma die inmiddels uitgegroeid was tot een toonaangevende naam in de internationale markt voor uiterst luxe gebruiksartikelen. Alfred Dunhill stierf in 1959, zijn zoon Richard Dunhill volgde hem op.

In het ruim 100-jarig bestaan heeft het merk Dunhill nog niets van zijn mythe verloren. Naast lederwaren, aanstekers en schrijfinstrumenten staat de naam Alfred Dunhill ook voor horloges, brillen, parfums, manchetknopen en herenconfectie, tot op de dag van vandaag synoniem voor topkwaliteit.

Alfred Dunhill museum.
Voor de reislustige onder u is het aardig te vermelden dat in de eerder genoemde Dunhill winkel in 48 Jermynstreet in 1997 een heus Alfred Dunhill museum werd ingericht. Hier vind de bezoeker tal van unieke Dunhill stukken, vaak teruggekocht van klanten en van de toonaangevende veilingbureau's uit de gehele wereld.

Dunhill vandaag de dag...

 

Deze pagina is het laatst gewijzigd op 12-03-2011
Alle teksten en foto's Copyright © 2001-2011 Paul Rutte - alle rechten voorbehouden -